czyli zajęcia o tematyce ekologicznej
Nie da się ukryć, że los planety Ziemi, naszego domu, leży w naszych rękach. Także tych maleńkich, dziecięcych. Dlatego tak ważne jest, aby edukować dzieci w zakresie ochrony środowiska, utrwalać w nich dobre nawyki, uświadamiać im, że małymi kroczkami, możemy osiągnąć duże cele.
Taki właśni cel – edukacja ekologiczna dzieci – przyświecał nam, gdy składałyśmy wniosek do ogólnopolskiego konkursu Biblioteki Pełne Dobrej Energii realizowanego przez Fundację PVE Dobra Energia, która między innymi propaguje wiedzę, działania i kampanie społeczne na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
W ramach udziału naszej biblioteki w konkursie, otrzymałyśmy grant w postaci pakietu 15 książek o różnorodnej tematyce, jednak wspólnym mianowniku – szeroko pojętej ochronie środowiska naturalnego, skierowanych do różnych grup wiekowych. Wśród nich mamy książki o ptakach, energii odnawialnej, zabawach na świeżym powietrzu, dzieciach walczących o ochronę środowiska czy drzewach. Wszystkie pozycje dostępne są do wypożyczenia w bibliotece w Kozubszczyźnie.
Naszym zadaniem konkursowym było przeprowadzenie trzech zajęć z dziećmi o tematyce przyrodniczej w oparciu o książki otrzymane jako grant. Pierwsze spotkanie zorganizowałyśmy w Przedszkolu „Miś”, gdzie podczas zajęć pn. „Leśny savoir vivre” zapoznawałyśmy przedszkolaki z zasadami zachowania się w lesie oraz wspólnie przygotowywaliśmy się na leśną wyprawę, z pomocą książki „Chodź na dwór! Praktyczne ćwiczenia z przyrody”. Pomógł nam w tym także plecak pełen różności, w którym znalazły się rzeczy odpowiednie na wyprawę do lasu, jak i te kompletnie nieprzydatne. Uczestnicy zajęć doskonale poradzili sobie z tym zadaniem. Z niewielką pomocą pań bibliotekarek, dzieci wykonały własne aparaty do obserwacji przyrody, aby za chwilę wykorzystać je na przedszkolnym podwórku. Zabawa ruchowa w udawanie małych zwierząt przyniosła wiele radości, podobnie jak wręczenie przedszkolakom dyplomów za znajomość zasad zachowania się w lesie.
Tematem drugiego spotkania pn. „Pszczele pożytki” była rola pszczoły w ekosystemie. Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania prawdziwej historii Eunity Attiwa, kenijskiej dziewczynki, która zaangażowała się w ochronę pszczół w swoim mieście. Historię Eunity oraz innych dzieci, które walczą ze zmianami klimatu można znaleźć w książce „Możemy uratować naszą ziemię”, dostępnej w naszej bibliotece. Gościem specjalnym naszego spotkania była Pani Ewa Maciejko, pszczelarka z gminy Konopnica. Dzięki niej dowiedzieliśmy się czym są pszczele pożytki, pamięć kwiatowa, węza czy kamień woskowy oraz poznaliśmy najpopularniejsze rośliny miodo – i pyłkodajne. Wiemy już jaka jest rola pszczół i co jest głównym zadaniem królowej. Wiemy także, że pszczoły nie lubią sztucznych zapachów: proszku do prania, perfum czy dezodorantów, dlatego strój pszczelarza jest rzadko pracy. Pani Ewa zaprezentowała dzieciom pszczelarski kombinezon, ramki i pyłek oraz kawałem kamienia woskowego. Uczestnicy zajęć wykonali domki dla owadów z materiałów pochodzących z recyklingu oraz tego, co można zebrać w naszych ogrodach. W ramach sprawdzenia i utrwalenia wiedzy o pszczołach dzieci rozwiązały krzyżówkę, a na zakończenie spotkania wszyscy wysłuchali baśni z teatrzyku kamishibai pt. „Królowa pszczół”.
Trzecie zajęcia pn. ” Bocianie klekoty” realizowane w ramach projektu dotyczyły bociana, chyba najpopularniejszego ptaka w Polsce, o którym wiedzę teoretyczną czerpaliśmy z książki Pana Adama Zbyryta pt. „Bocian. Biografia nieautoryzowana”. Zajęcia praktyczne natomiast odbyły się w niesamowitym miejscu, jakim jest siedziba Stowarzyszenia Szansa dla Bociana, prowadzonego przez Pana Kamila Piwowarczyka w Kozubszczyźnie. To tam z bliska zobaczyliśmy bociany, w tym młodego bociana czarnego, między innymi dowiedzieliśmy się czy bociany muszą odlatywać do ciepłych krajów oraz po co się je obrączkuje. Dodatkową atrakcją były owce i krowy hodowane przez Pana Kamila, które chętnie poddawały się głaskaniu oraz bociani klekot, który żegnał uczestników zajęć.
Po zrealizowaniu wszystkich zajęć nasuwa nam się kilka refleksji. Zajęcia o szeroko pojętej ekologii można prowadzić nawet z najmłodszym, czego doskonałym przykładem jest zaangażowanie i wiedza rezolutnych przedszkolaków z „Misia”. W ich rękach leży przyszłość. Ponadto, po reakcjach dzieci oraz ich rodziców, utwierdzamy się w przekonaniu, że zaproponowane przez nas tematy zajęć były interesujące. Doskonałym pomysłem było również nawiązanie współpracy z Panią Ewą oraz Panem Kamilem. Ich pasja, zaangażowanie, wiedza, jaką posiadają, znacznie podniosły atrakcyjność zajęć, sprawiły, że były one żywe. Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w realizację projektu.
Działania realizowane w ramach ogólnopolskiego projektu ,,Biblioteki Pełne Dobrej Energii” prowadzonego przez Fundację PVE Dobra Energia. https://pvedobraenergia.pl/
Poniżej podajemy linki do fotorelacji z zajęć zamieszczonych na Facebooku Biblioteki
https://www.facebook.com/100058684042968/posts/pfbid02pU9qEd2G47TpC1ehb9m4qLbBnVefRCFconax4acC5zYjkcuaem2K6YYhSN9bSvYQl/?app=fbl „Pszczele pożytki”
https://www.facebook.com/100058684042968/posts/pfbid0373y1bWyQD2tNGgbYKmRoa8hS21126wy9DWbf5DfY2imMUeP26hXbZ7Wk3Lz12yEml/?app=fbl „Leśny savoir vivre”
https://www.facebook.com/100058684042968/posts/pfbid034rjgdQhxex3tYYHrh7FEiiqq1XAT4E8ruPcpruyC98v1bwaoxU4zsaCDiFRwq42kl/?app=fbl „Bocianie klekoty”